عزم سازمان بیمه سلامت حرکت به سمت هوشمندسازی است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، عزم این سازمان در سال ۱۴۰۴ حرکت به سمت هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: برخی خدمات غیرضروری، برای سلامت بیماران زیان بار محسوب میشود و با استفاده از پروتکلها و نظارت مستقیم میتوان این خدمات را شناسایی و ساماندهی کرد.
به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از ایرنا؛ محمد مهدی ناصحی در اولین اجلاس مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران، افزود: سازمان بیمه سلامت ایران تامین منابع مالی برای پوشش بیمه ای خدمات درمانی بیمه شدگان را از اولویتهای راهبردی خود میداند.
وی اظهار کرد: مردم در این شرایط در زمینه بیماریهای پر هزینه، مشکلات زیادی دارند و وظیفه اخلاقی و دینی ما باید حل مشکلات بیماران باشد؛ بنابراین امسال تمرکز همکاران و مدیران بر این است که علاوه بر درمان بیمهشدگان به سمت پیشگیری از ابتلا به بیماریها حرکت کنیم.
ناصحی ادامه داد: با استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی به ویژه در زمینه تحلیل کلان دادههای موجود در سامانه های بیمهای، بسیاری از مصارف غیر منطقی قابل کنترل و مدیریت هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.
به گفته وی، در مورد بیماران خاص، صعب العلاج و نادر نیز اقداماتی از سالهای گذشته آغاز شده و به دنبال این هستیم که با تشکیل کانونهای ارجاع اختصاصی، بیماران مبتلا به بیماریهای خاص و صعب العلاج به سرعت شناسایی شده و در طول مسیر درمان با پرداخت هزینه ها از طریق صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج آنها را همراهی کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: نقصهایی در مورد نسخه الکترونیک در سالهای گذشته وجود داشت که به مراتب کمتر شده و از طرفی باید خدمات جدیدی ارائه شود که به این سمت حرکت خواهیم کرد.
ناصحی تاکید کرد: مباحثی مانند پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز از جمله تصمیمهای ملی محسوب میشود که سازمان بیمه سلامت نیز در راستای آن برنامهها حرکت خواهد کرد.
پیشگیری سطح چهارم راهکاری برای کاهش هزینهها و افزایش عدالت در سلامت است
معاون پیشگیری سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این اجلاس گفت: پیشگیری سطح چهارم به معنی پیشگیری از خدمات غیرضروری است و راهکاری کلیدی برای کاهش هزینهها، افزایش عدالت در سلامت و جلوگیری از آسیبهای پزشکی محسوب میشود.
فرشید عابدی افزود: اقدامات غیرضروری پزشکی میتواند منجر به ضررهای مالی و روانی شوند. هدف گذاری اصلی این است که از عوارض ناشی از مداخلات پزشکی غیرضروری جلوگیری شده و مواجهه بی مورد با خدمات پزشکی کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: مهمترین دلیل برای ضرورت توجه و اولویت داشتن پیشگیری سطح چهارم در سازمان بیمه سلامت ایران، کمبود منابع است البته مهمترین چالش اینکه میزان آگاهی جامعه نسبت به مفهوم پیشگیری سطح چهارم کم بوده و همچنین در برابر تغییر رویههای سنتی در ارائه خدمت، مقاومت وجود دارد.
عابدی تاکید کرد: همچنین به هماهنگی بین سازمانی شامل بیمهها، وزارت بهداشت و بیمارستانها نیازمندیم.
معاون پیشگیری سازمان بیمه سلامت ایران درباره راهکارهای اجرای پیشگیری سطح چهارم اظهار داشت: باید نسخه نویسی اجتماعی را بپذیریم. این روش بر اساس نیازهای اجتماعی بیماران، آنها را به سازمانهای غیردولتی، خیرین، شهروندان داوطلب و تشکلهای مردمی مرتبط با تعیین کنندههای اجتماعی سلامت معرفی میکند.
به گفته عابدی، هدف اصلی این رویکرد، بهبود شرایط زندگی بیماران و ترمیم محیط پیرامونی آنهاست تا به این طریق، در بهبودی جسمی و روانی آنها کمک شود.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ میزان چاقی و اضافه وزن به شکل عجیبی در کشور افزایش داشته و همچنین ۶ درصد افزایش فشار خون داشتیم و میزان ابتلا به بیماری دیابت در کشور از ۱۰ به ۱۴ درصد رسیده است.
عابدی افزود: پوشش ۶۵ درصدی برای بیماران مبتلا به دیابت خوب است و با این حال میزان موثر بودن درمان دیابت، ۲۷ درصد برآورد میشود.
وی اظهار داشت: روند درصد بیماران مبتلا به فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تا سال ۱۴۳۰ به صد درصد خواهد رسید و این نشان دهنده مسیر و روند نادرست است و همچنین تا سال ۱۴۲۰ میزان دیابت و پیش دیابت در افراد بالای ۳۰ سال نیز به صد درصدمی رسد.
معاون پیشگیری سازمان بیمه سلامت ایران گفت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، توسعه پیشگیری نخستین، پیاده سازی برنامههای پیشگیری سطح چهارم و خرید سامانههای خود مراقبتی از جمله برنامههای این معاونت در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.