کسب و کار

دوراندیشی موسسه رازی برای ورود به نسل نوین واکسن‌ها

کارشناس مسئول آزمایشگاه ادجوانت و فرمولاسیون مدیریت تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، بهره برداری از ساختمان تولید واکسن های برپایه پروتئین نوترکیب در این مجموعه را گامی بلند در همسو شدن با شیوه های جدید واکسن سازی در جهان دانست.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ دکتر تارا امامی در سخنرانی با موضوع “نانو واکسینولوژی” و استفاده از نانوادجوانت ها یا ساختارهای نانویی در ساخت واکسن های جدید، که در سالن دانش کتابخانه رازی با حضور معاون تحقیقات و فناوری، مدیران و کارشناسان بخش های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه بحران کووید خسارت های فراوان جانی و مالی به جامعه بشری وارد کرد اما نقطه عطفی در واکسن سازی پدید آمد.

وی گفت: پیش از کووید، واکسن های معدودی به روش ساختارهای نانویی ساخته می شدند و در ایران این مسئله به صورتی بسیار کم رنگ وجود داشت اما پس از بحران کووید، دنیا به سمت ساخت واکسن های نانوادجوانت سوق پیدا کرد و نسل جدید واکسن ها در حال شکل گیری است.

امامی، با اشاره به سابقه 100 ساله موسسه رازی در واکسن سازی، افزود: در موسسه رازی و سایر مراکز واکسن ساز  نیز، بیشتر واکسن ها به شیوه های مرسوم جهانی ساخته و تولید می شود اما امروزه، سهولت ساخت در کنار کمترین بی ضرری از مهم ترین اولویت های ساخت واکسن شمرده می شود و نسل واکسن ها در حال تغییر است.

محقق موسسه رازی، ادامه داد: پس از پاندمی کووید 19، شرکت های متعددی برای ساخت واکسن کرونا از نانولیپیدها استفاده کردند که اتفاقا نتیجه کار نیز به مراتب بهتر از شیوه های گذشته واکسن سازی بود و لازمه است در کشور ما نیز برای همسو شدن با صنعت واکسن سازی جهانی، استفاده از پروتئین های نوترکیب و mRNA ها را در قالب طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی آغاز کرده و به تدریج به سمت ساخت واکسن های نسل جدید حرکت کنیم.

وی، با اشاره به تلاش های موسسه رازی برای ورود به ساخت واکسن های بر پایه نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید، یادآور شد: ساخت واکسن رازی کووپارس نمونه ای موفق از برنامه های موسسه رازی برای ورود به حوزه تغییر نسل واکسن ها بوده و افتتاح ساختمان تولید واکسن های نوترکیب، دستاوردی بزرگ و گامی بلند برای ورود به بازارهای جهانی و ساخت واکسن های نسل جدید است.

امامی، اضافه کرد: بهره برداری از این ساختمان، نشان از درک مسئولان موسسه به اهمیت ساخت واکسن های نانولیپید و همراه شدن با صنعت واکسن سازی در دنیا است که زمینه ساز تحولی بزرگ در موسسه رازی خواهد بود و لازم است شاهد حمایت های کلامی و عملی از این اقدام مهم باشیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا