پیشگیری و درمانکسب و کار

قیمت‌گذاری محصولات پزشکی واقعی نیست

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: در مقطعی برای خروج بذرهای واکسینال، تحت فشار بودیم اما مقاومت کردیم و به هیچ عنوان نخواهم پذیرفت که اموال و ذخایر استراتژیک کشور، در اختیار خارجی ها قرار گیرد.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ دکتر علی اسحاقی در نشستی با خبرنگاران که در سالن اجتماعات زنده یاد پروفسور میرشمسی این مجموعه برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد موسسه در زمینه صادرات اظهار کرد: موسسه رازی مجموعه ای دولتی است و اولویت ما تامین نیاز داخل است، اما در حال حاضر مازاد سرم های درمانی ضدمارگزیدگی و عقرب زدگی به خارج صادر می شود؛ در زمینه طیور و دام نیز، اولویت با تامین نیاز داخل است و مازاد آن را صادر خواهیم کرد.

رئیس موسسه رازی در پاسخ به خبرنگاری درباره اهمیت ایجاد بانک ژن و سلول این موسسه، با یبان این که موسسه رازی دست ما امانت است و مردم ایران مالک تمام تجهیزات و ذخایر ژنتیکی این مجموعه هستند، اضافه کرد: ساختمان بیوبانک، با هدف ایجاد مرکزی برای نگهداری ذخایر ژنتیکی موجود در موسسه رازی طبق استانداردهای جهانی احداث شده و خوشبختانه نگرانی مبنی بر از بین رفتن احتمالی بذرهای واکسینال از بین رفته است. اگرچه در مقطعی، فشار زیادی برای گرفتن بذر طاعون گاوی و فلج اطفال تیپ دو وجود داشت و گفتم بنده به عنوان رئیس موسسه رازی این اختیار را ندارم که بذرها را از موسسه خارج کنم؛ چون این بذرها جزو اموال کشور محسوب می شوند و باید از آن ها نگهداری کنیم.

دکتر اسحاقی تصریح کرد: در مقطعی برای خروج بذرهای واکسینال تحت فشار بودیم، اما مقاومت کردیم و به هیچ عنوان نخواهم پذیرفت که اموال و ذخایر استراتژیک کشور، در اختیار خارجی ها و بیگانگان قرار گیرد زیرا با داشتن بذر واکسنیال، به راحتی می توانیم واکسن مورد نیاز برای بیماری های مختلف را بسازیم و از وقوع بیوتروریسم نیز جلوگیری کنیم.

 وی درباره دریافت مجوز جی ام پی ( کیفیت خوب ساخت) در موسسه رازی که یکی از خبرنگاران در این باره پرسید، اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که کیفیت محصولات با دریافت جی ام پی تفاوت دارد و کیفیت محصولات موسسه رازی در تمام سال های گذشته تا کنون، مشخص بوده و نکته مهم این که رعایت این الزامات بیش از هر چیز به نفع تولیدکننده است زیرا سبب کاهش هزینه های جاری می شود اما اجرای آن، مستلزم صرف منابع اعتباری هنگفت است و موسسه رازی اگرچه دولتی است اما فقط 10 درصد هزینه های آن را دولت می پردازد و سایر هزینه های این مجموعه بزرگ، از طریق درآمدهای اختصاصی تامین می شود. از طرفی، دستوری بودن قیمت ها، سبب شده اعتبار کافی برای بازسازی زیرساخت ها در اختیار نباشد و برای ایجاد مطالبه گری، به همراهی اصحاب رسانه نیاز داریم.

رئیس موسسه رازی همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت گذاری محصولات پزشکی پاسخ داد: سال گذشته با پیگیری های ما، قول هایی برای اصلاح قیمت واکسن ها و سایر فراورده های پزشکی موسسه داده شد، اما در نهایت 40 یا 50 درصد قیمت واقعی، قیمت گذاری کردند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا