پیشگیری و درمانکسب و کار

موسسه رازی از طلایه‌داران صنعت واکسن‌سازی کشور است

معاون تضمین کیفیت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: موسسه رازی همواره در مواقع بحران، به وظیفه خود در دفاع بیولوژیک کشور، اهتمام داشته است.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ دکتر مسعود قادر ضمن حضور در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است، با اشاره به سابقه کاری و قریب به یک قرن فعالیت تحقیقی و تولیدی موسسه رازی، گفت: این موسسه در سال ۱۳۰۳ پس از شیوع گسترده طاعون گاوی، با هدف تحقیق درباره بیماری های دام و ساخت واکسن و فراورده های پیشگیری کننده از این نوع بیماری ها، تاسیس و سال آینده پاسداشت ۱۰۰ سالگی این موسسه ملی، برگزار خواهد شد.
وی رمز ماندگاری موسسه رازی را وجود محققان و دانشمندان توانمند و مجرب آن دانست و گفت: با مرور تاریخچه فعالیت این موسسه، می بینیم که بسیاری از چهره ها ‌و افراد توانمند و نخبه کشور، جذب موسسه رازی شده اند که در سال های اخیر هم تلاش شده این روند حفظ شود، اگر چه با توجه به ساختار دولتی موسسه رازی و محدودیت های حمایتی از نخبگان، جذب و حفظ این افراد سخت شده است.
 معاون تضمین کیفیت موسسه رازی، در خصوص تولیدات این موسسه، به تولید سالانه بیش از سه و نیم میلیارد دز انواع واکسن های پزشکی و دامپزشکی به ویژه واکسن های طیور در موسسه رازی اشاره کرد ‌و افزود: با توجه به جمعیت بالای طیور کشور، حجم تولیدات موسسه رازی بیشتر به این حوزه تعلق دارد و ساخت و تولید واکسن های دیگری نیز برای پوشش نیاز داخلی در دست اقدام است.
دکتر قادر، افزود: در حوزه بهداشت و سلامت، بهترین راه، پیشگیری از بیماری است و واکسن اگرچه مخالفانی دارد اما جایگاه خود را به عنوان راه مطمئن پیشگیری از بیماری های انسانی، دام و طیور حفظ کرده و کارایی آن اثبات شده است.
وی با بیان این که اهمیت واکسیناسیون به ویژه در زمان همه گیری ویروس کووید ۱۹، به روشنی و به همگان مشخص شد، تصریح کرد: ساخت واکسن فرایندی بسیار زمان بر و طولانی بوده و مستلزم انواع آزمایش های میدانی، آزمایشگاهی، ارزیابی اثرات و … است و گاهی دست کم ۲۰ سال تحقیقات و آزمایش لازم است تا یک واکسن به دست مصرف کننده برسد ، بنابراین واکسن سازی صنعتی بسیار هزینه بر است و انرژی زیادی صرف آن می شود و کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند باید عاشقانه کار کنند و از تکرار آزمایش‌های مکرر خسته نشوند.
معاون تضمین کیفیت موسسه رازی، درباره حضور موسسه در نمایشگاه دام و طیور نیز اظهار کرد:
موسسه رازی حسب تکلیف خود، همواره در نمایشگاه ها به ویژه نمایشگاه دام و طیور حضوری فعال دارد زیرا نمایشگاه محلی برای معرفی محصولات و تعامل با دست اندرکاران صنعت دام و طیور است و همینطور با توجه به پشتوانه غنی موسسه از دانش و تجربه، فضایی است تا مشتاقان و‌ علاقه مندان به این صنعت بتوانند از این تجربیات بهره مند شوند.
دکتر قادر تصریح کرد: موسسه رازی، از طلایه داران صنعت واکسن سازی کشور است ‌و این تجربه و توان را دارد که در مواقع بحران به سرعت وارد عمل شده و تاکنون نیز به وظیفه خود در دفاع بیولوژیک کشور، اهتمام داشته است.
وی افزود: این نمایشگاه، فرصت مناسبی است تا موسسه ارتباط خود را با بدنه علمی دانشگاهی و صنعت حفظ و تقویت کند.
وی همچنین از نخبگان دانشگاهی کشور دعوت کرد با‌ گسترش ارتباط و همکاری خود با موسسه رازی، به رشد صنعت واکسن سازی کشور کمک کنند.
گفتنی است موسسه رازی با راه اندازی مرکز رشد رازی، از صاحبان ایده و دانشجویان مستعد حوزه های صنعت واکسن و فراورده های بیولوژیک، حمایت می کند.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور روز دوشنبه، دومین روز خود را پشت سر گذاشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا