پیشگیری و درماندانستنی های سلامتزندگی سالمکسب و کار

ناآگاهی، مهمترین چالش ترویج طب ایرانی در کشور است

مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ناآگاهی مردم و مراجعه آنها به مراکز نامعتبر و افراد غیرمتخصص، مهمترین چالش ترویج طب ایرانی در کشور است.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از ایرنا؛ محمد انصاری پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود تلاش زیاد در سال‌های اخیر برای آموزش و فرهنگ‌سازی در باره طب ایرانی در کشور، هنوز آنطور که باید و شاید، جایگاه این مهم در جامعه شکل نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه چنین کاری نیاز به زمان بیشتر دارد و براحتی هم میسر نمی‌شود، یادآور شد: قبل از اینکه زیرساخت ارائه خدمات طب ایرانی در کشور فراهم شود، تبلیغات زیادی درباره آن صورت گرفت که به افزایش تقاضا منجر شد در حالی که هنوز متخصصان چندانی در این رشته، دانش‌آموخته و به جامعه معرفی نشده بودند.

وی با اشاره به مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و دمنوش‌ها توسط برخی از مردم بدلیل تجویزهای نادرست اضافه کرد: برخوردهای لازم و بازدارنده با افراد یا مراکز غیرمجازی که تخصصی در زمینه طب ایرانی ندارند، صورت نمی گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تجویزهای نادرست افراد غیرمتخصص در مواردی سبب ایجاد عوارض مختلف در بدن از جمله کلیه، کبد و سیستم عصبی شده است، تصریح کرد: برخی از مردم می‌گویند که اگر سراغ عطاری‌ها یا مدعیان طب برویم از ما حق ویزیت دریافت نمی‌شود در حالی که باید به متخصص طب ایرانی، حق ویزیت بپردازند.

انصاری پور اضافه کرد: این گونه اظهارات در حالی است که در بسیاری از موارد، هزینه داروهایی که این افراد تجویز می‌کنند چند برابر حق ویزیت پزشک متخصص است در حالی که اگر مردم به پزشک متخصص طب‌ایرانی مراجعه کنند، او می‌داند که چه دارویی برای بیماران تجویز کند که این کار نیز با کمترین هزینه و بدون عارضه خواهد بود.

وی از مردم خواست که در صورت تمایل به استفاده از طب‌ایرانی، به پزشکان متخصص این رشته مراجعه کنند.

فعالیت سلامتکده طب‌ایرانی در اصفهان

مدیر گروه طب‌ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فعالیت سلامتکده طب ایرانی در این کلانشهر خبر داد و گفت: انواع خدمات درمانی مانند انجام معاینه توسط پزشک متخصص طب ایرانی و مواردی مثل زالو درمانی، حجامت، ماساژ درمانی و آموزش در این مرکز به مردم ارائه می شود.

این متخصص طب ایرانی اظهار داشت: علاوه بر فعالیت هفتگی سلامتکده، پزشکان متخصص طب ایرانی در کلینیک‌های ویژه بیمارستان‌های خورشید، آیت‌الله کاشانی، امین و الزهرا(س) اصفهان، ۹ دی خمینی شهر، امیرالمومنین(ع) شهرضا و شهید منتظری نجف‌آباد نیز در برخی از روزهای هفته مستقر هستند.

وی به استقرار متخصص طب ایرانی در مراکز بهداشتی جامع سلامت سپاهانشهر و حضرت علی(ع) در خیابان شیخ طوسی اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: در طرح ادغام طب‌ایرانی در نظام سلامت نیز آموزش بهورزان و مُراقبان سلامت در حوزه بهداشت نیز در دستور کار قرار دارد.

انصاری پور با بیان‌اینکه آموزش بهورزان و مُراقبان سلامت در حوزه پیشگیری و حفظ سلامت جامعه با آموزه‌های طب ایرانی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: دوره های آموزشی نیز در باره آموزه‌های طب‌ایرانی در حوزه‌های مختلفی مانند درمان ناباروری و چاقی نیز برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه طب‌ایرانی می‌تواند بسیاری از بیماری‌های پوستی، اسکلتی عضلانی، چشم، مغز و اعصاب، گوارشی و ناباروری را درمان کند، تصریح کرد: در زمان حاضر در زمینه بیماری سرطان مقداری دست به عصا هستیم که البته در باره آن می‌توانیم به شکل طب تسکینی عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه گروه آموزشی طب‌ایرانی از سال ۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه‌اندازی شد، گفت: این گروه در ابتدا یک عضو هیات علمی داشت اما اکنون به پنج استاد افزایش یافته است.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درصدد راه اندازی دانشکده طب‌ایرانی با کمک خیران در این دانشگاه است.

سلامتکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کوچه ۱۰۹ خیابان کُهندژ این کلانشهر مستقر است.

طب‌ایرانی یکی از قدیمی‌ترین اشکال طب سنتی و گونه ای از مکتب طبی و منطبق با مبانی علمی و تجربی است که با عنوان ” Persian Medicine ” توسط سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا