زندگی سالم

۱۳ درصد حیوان‌گزیدگی در گنبدکاووس مربوط به سگ‌های تزیینی است

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نسبت به خطرات ناشی از گزش سگ‌های تزیینی در خانه و آپارتمان بویژه بیماری «هاری» هشدار داد و گفت: ۱۳.۱ درصد حیوان‌گزیدگی این شهرستان مربوط به سگ‌های تزیینی و خانگی است.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از ایرنا؛ عبدالرحیم پالیده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۶۰۴ مورد حیوان گزیدگی در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل روند افزایشی داشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع سه هزار و ۲۹۵ مورد حیوان گزیدگی در گنبدکاووس ثبت شد که در مقایسه با سال قبل آن ۱۱ درصد افزایش داشت.

پالیده ادامه داد: از مجموع حیوان گزیدگی‌های سال قبل ۸۱.۷ درصد مربوط به انواع سگ‌ (نگهبان، گله، بلا صاحب و تزیینی) و بقیه نیز توسط «موش، گربه، گوسفند، گاو، اسب، شُتر، شغال و روباه» بود.

به گفته وی، در بین حیوان گزیدگی توسط سگ در گنبدکاووس،۶۴.۳ درصد مربوط به سگ‌های نگهبان، ۱۷.۹ درصد توسط سگ‌های ولگرد و بلا صاحب، ۱۳.۱ توسط سگ های تزیینی و ۴.۷ درصد توسط سگ‌های گله بوده است.

رییس مرکز بهداست گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه تاکنون گزارشی از بیماری هاری انسانی به سبب گزش حیوانات بویژه سگ و گربه در این شهرستان مشاهده نشده است، افزود: با این حال شهروندان باید حیوان‌گزیدگی را هاری تلقی کرده و بلافاصله به مراکز درمان و پیشگیری از این بیماری مراجعه کنند.

پالیده گفت: در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس پنج بخش و مرکز درمان و پیشگیری از هاری شامل مرکز بهداشت شهر گنبد و مرکز خدمات جامع سلامت شهر کُرند و روستاهای « باغلی مرامه، حاجی قوشان و داشلی‌برون» فعال است که افراد در صورت حیوان گزیدگی می‌توانند به آنها مراجعه و خدمات دریافت نمایند.

وی، مهار سگ‌های خانگی و بسته نگه داشتن سگ، واکسیناسیون هاری سگ‌های خانگی، نگهبان و گله، نزدیک نشدن به سگ‌ها به خصوص هنگام غذا خوردن سگ و مراقبت از توله‌ها و نیز خودداری از پرتاب سنگ و اشیاء به سمت سگ‌ها را از مهمترین توصیه‌های کارشناسان برای جلوگیری از سگ گزیدگی اعلام کرد

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا