پیشگیری و درماندانستنی های سلامت

۹ بیمار تب کریمه کنگو در اردبیل شناسایی شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: ۳۸ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده که ۹ مورد آن مربوط به استان اردبیل است و کمیته‌ای برای مدیریت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در استان تشکیل دادیم.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از ایرنا؛ دکتر محمد جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کمیته ای با شرکت سازمان‌های مداخله گر در خصوص مهار و مدیریت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در اردبیل تشکیل شد و متاسفانه بیماری تب کریمه کنگو کشندگی بالایی دارد و قدرت سرایت و انتشار آن در مقایسه با سایر بیماری‌ها حتی کرونا، بیشتر است.

وی ادامه داد: مشاهده ۹ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اردبیل، نشانگر این امر است که این استان، بخصوص اطراف شهرستان اردبیل جزو مناطق بومی در این راستا هست و باید مراقبت‌های بهداشتی لازم مد نظر باشد.

دکتر مهدی فیضی، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل به هم استانی‌ها توصیه کرد: از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز بپرهیزند و فراموش نکنند وقتی گوشت را از مراکز مجاز و تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه می‌کنند، این اطمینان وجود دارد که همه مراحل نظارتی روی این گوشت‌ها انجام گرفته است.

وی به دامداران نیز توصیه کرد: جایگاه‌های نگهداری دام و بدن دام را نگهداری کنند تا کنه عامل انتقال بیماری از بین برود و صاحبان مشاغلی نظیر قصابی‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها که در ذبح و کشتار دام فعالیت می‌کنند، بهداشت فردی و استفاده از دستکش، عینک و لباس فرم را رعایت کنند.

جواد ابیش وند فرد رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ، بیماری تب کریمه کنگو را به سرماخوردگی در فصل گرم سال تشبیه کرد که علائمی نظیر بدن درد، سردرد و دفع ترشحات خونی از برخی اندام‌ها و مشاهده ضایعات ریز خونی به صورت خون مردگی دارد.

وی افزود: آزمایش‌های تشخیص این بیماری در اغلب آزمایشگاه‌های استان انجام می‌گیرد و خوشبختانه داروی این بیماری به مقدار لازم تهیه و در استان انبار شده است و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا