زندگی سالمکسب و کار

پیشنهادهای عضو هیئت علمی موسسه رازی برای ارتقاء ایمنی زیستی

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در ضرورت رعایت ایمنی زیستی در مراکز و موسسات تحقیقاتی و تولیدی گفت: این امر نه تنها هزینه بر و زمان بر نیست، که امری لازم و ضروری در ارتقاء سلامت کارکنان، پیشگیری از بروز آسیب های جبران ناپذیر و افزایش تولید است.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ دکتر ابوالفضل خفری در سخنرانی با موضوع “مروری بر مباحث ایمنی زیستی و حفاظت آزمایشگاهی” که با حضور معاون تحقیقات و فناوری، مدیران، روسای بخش ها و کارشناسان بخش های مختلف موسسه رازی در سالن دانش کتابخانه برگزار شد، اظهار کرد: در مبحث پیش رو با رویکردی جدیدتر به آخرین مطالب منابع جهانی و ارائه پیشنهادهای موثر جهت ارتقاء و استمرار هر چه بیشتر بحث ایمنی زیستی در موسسه بزرگ رازی می پردازیم.
وی، ایمنی زیستی را شناخت، ارزیابی و سطح بندی برای کاهش خطرات کلیه عوامل خطرزای حوزه بیولوژیک اعم از میکروارگانیسم ها، حتی مشتقات وراثتی مانند DNA و RNA ، پروتئین ها و توکسین ها و مشتقات توکسین ها که در منابع جدید به آن ها اشاره شده، عنوان کرد و گفت: ایمنی  زیستی از مباحث مهم و موثر در تمامی مجموعه های آزمایشگاهی به ویژه در موسسات تولیدی مانند رازی است و بر خلاف تصور، نه تنها هزینه بر و زمان بر نیست که، امری لازم و ضروری در ارتقاء سلامت کارکنان، کاهش ابتلاء به بیماری ها، کم شدن هزینه های جانبی درمان و پیشگیری از بروز آسیب های جبران ناپذیر و به تبع آن افزایش تولید است؛ لذا شرکت ها و موسسات تحقیقاتی و تولیدی باید این مبحث را به شکلی جدی پیگیری کنند.
عضو هیئت علمی موسسه رازی، یادآور شد: در تمام موسسات و مراکز کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، نهادی با عنوان “شورای ایمنی زیستی” متشکل از متخصصان و افراد مجرب مرتبط با آن موسسه و یا شرکت، متخصصان امور فنی، نماینده پزشکان، نماینده دامپزشکان و افسران ایمنی زیستی و رئیس مجموعه”، فعال است و افسرهای ایمنی زیستی عضو اصلی و نقش دار این مجموعه محسوب می شوند.
دکتر خفری با بیان این که تمام سیاست های ایمنی زیستی، دستورالعمل ها، راهنماها و برنامه ها، در این شورا، طراحی و مصوب می شود، اضافه کرد: این برنامه ها و دستورالعمل ها به کمک افسران ایمنی زیستی در بخش ها به اجرا درمی آید و پس از اجرا به منظور راستی آزمایی، بار دیگر مورد ارزیابی و اثربخشی قرار می گیرند. ضمن این که این کمیته زیستی باید جلسات منظم و همیشگی داشته و در صورت بروز یا احتمال بروز خطر، جلسات فوری را برگزار کند.

وی، با اشاره به بحث آموزش به عنوان یکی از ارکان ایمنی زیستی، تصریح کرد: در موسسه رازی این امر طی سال های متمادی انجام شده و نکته مهم این که، آموزش ها باید برای سطوح مختلف تحصیلی و نیز با توجه به شرح وظایف متعدد شاغلان موسسه حتی دانشجویان و بازدیدکنندگان به صورت جداگانه پیاده سازی و مجدد ارزیابی شود. ضمن این که ممیزی پس از اجرای برنامه ها به عنوان یک فاکتور شایسته سازی کارکنان مدنظر باشد.
عضو هیئت علمی موسسه رازی، برگزاری جلسات منظم و مستمر، تعیین افرادی مشخص به عنوان افسر ایمنی زیستی و برگزاری مانور با هدف آموزش و شبیه سازی مباحث ایمنی زیستی را از راهکارهای ارتقاء این مهم در موسسه رازی برشمرد و افزود: به کمک این راهکارها به سهولت می توان هویت خطرات مختلف اعم از فیزیکی، شیمیایی و به ویژه زیستی را شناسایی وکشف و پس از ارزیابی خطرهای هر مکان، آن ها را در گروه هایی مجزا دسته بندی کرد و طبق منابع جهانی موجود و مهم تر از همه، رفرنس BMBL، تمام کنش و واکنش های دخیل در شکل گیری خطرات را از بین برد و تا حد ممکن به سمت صفر سوق داد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا