دانستنی های سلامت

مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده

مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده در دنیا جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۴۰ درصد کودکان زیر پنج سال نیز توسط این آلودگی‌ها بیمار می‌شوند.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از ایرنا؛ فرامرز خداییان در همایش روز جهانی ایمنی غذایی در مرکز همایش بیمارستان شهید رجایی، افزود: روزانه ۸۲۰ میلیون نفر با گرسنگی به خواب می‌روند، بیش از یک میلیارد نفر کمبود ویتامین D و بیش از ۴ میلیارد نفر کمبود آهن دارند و حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال به دلیل فقر غذایی دچار کوتاه قدی هستند.

وی اظهار داشت: تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت دنیا به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد و اگر بخواهیم غذای ۵۰ سال آینده را تامین شود باید غذایی به اندازه ۱۰ هزارسال قبل تولید شده و در واقع در عصر جدید، چالش جدی برای تامین و امنیت غذایی وجود دارد.

خداییان با اشاره به جایگاه امنیت غذایی، ادامه داد: سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۴ در بیش از ۱۶۰ کشور اعلام کرد که غذا دیگر کالا نیست، بلکه حقوق است و باید امنیت غذایی یعنی غذا به اندازه کافی در دسترس، ایمن و مغذی باشد و یکی از ارکان یک حکمرانی خوب در کشورها تامین غذا است.

به گفته وی، از اقدامات مهم و موثر سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد امنیت غذایی، سال گذشته برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شده و یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می‌شده است، تعیین حد و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد همچنین ضوابط برخی شاخص‌ها در غذاهای کودکان از جمله شیرخشک بازنگری شد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: کالاهای استراتژیک از جمله برنج، چای و گندم که در حوزه مصرف غذای انسان است از مبادی ورودی توسط معاونت‌های غذا و دارو رصد، پایش و نظارت می‌شوند و در مورد سایر محصولات، مسئولین فنی نظارت می‌کنند و از طرفی در مبادی ورودی محصولات، رخداد تراریختگی را هم بررسی می‌کنیم.

خداییان با اشاره به هفت هزار و ۳۸ مجوز ترخیص کالای اساسی در سال گذشته، اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف این سازمان پایش سموم کشاورزی، آفت کش‌ها و فلزات سنگین بوده، سال گذشته نیز ۲۵ مورد از این فرآورده‌ها را به لحاظ آفت کش بررسی کردیم که ۶ هزار و ۴۰۰ نمونه در کل کشور برداشته شد.

وی تاکید کرد: همچنین در دهه ۸۰ اسیدهای چرب ترانس که برای انسان ایجاد مشکل می‌کند ۴۵ درصد بود که الان به زیر ۲ درصد رسیده است.

به گفته مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار و در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۵۴ هزار مواد غذایی مورد بازرسی قرار گرفته است.

برچسب گذاری محصولات ترایخته در حال انجام است/ تشدید نظارت ها بر سلامت مواد غذایی

رییس سازمان غذا و دارو گفت: برچسب‌گذاری محصولات تراریخته هم درحال انجام است و نظارت ها برای استانداردهای سلامت مواد غذایی تشدید می شود.

سید حیدر محمدی در این همایش افزود: سالانه ۲۰ هزار محصول کشاورزی از نظر سلامت مورد ارزیابی قرار می گیرد زیرا بیماریهای زیادی ناشی از مصرف غذای ناسالم در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰۰ بیماری مرتبط با ناسالم بودن غذا در دنیا شناخته شده و در چند سال اخیر در زمینه تامین غذای سالم در کشور مشکلی نداشتیم و سیاست‌گذاران نیز به اهمیت استانداردهای مواد غذایی پی برده اند.

محمدی با اشاره به اینکه ریاست شورای عالی امنیت غذایی را شخص رییس جمهور بر عهده دارند  و این نشان دهنده اهمیت موضوع تامین غذای سالم است، تصریح کرد: همه دستگاهها در امنیت غذایی نقش دارند به عنوان مصال سازمان برنامه و بودجه  باید اعتبارات کافی را تخصیص دهد  تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند فرآورده‌ها و محصولات غذایی مورد نیاز را تامین کند.

به گفته وی، در حال حاضر شاخص های سلامت مواد غذایی مصرفی و صادراتی در کشور رصد می شود و صنایع غذایی بیش از صدها میلیون دلار صادرات داشته اند.

محمدی با بیان اینکه تدوین سند ملی امنیت غذایی نقش مهمی در تامین امنیت غذا دارد، ادامه داد: حدود ۱۴ هزار واحد تولیدی صنایع غذایی در کشور وجود دارد و انتظار همکاری تنگاتنگ میان دستگاه‌های مرتبط داریم، زیرا زمانی که یک محصول کشاورزی می‌خواهد مجوز بگیرد باید به سازمان غذا و دارو مراجعه کند و اگر باقی مانده سموم و آفات کشاورزی مورد تایید نباشد، کشاورز باید توجیه شود که محصول را از بین ببرد و وارد بازار نشود.

وی تاکید کرد: زمین‌های کشاورزی باید شناسنامه دار شوند و این موضوع سبب تلاش آنها برای تولید محصول با کیفیت می‌شود.

امنیت در تولید مواد غذایی سالم 

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: امنیت در تولید مواد غذایی سالم، موضوع مهم دنیای امروز است تا تبدیل به آورده‌ای برای بشریت شود که نگرانی از تولید و مصرف وجود نداشته باشد تا به این ترتیب محصولات غذایی هم کافی و هم سالم باشند.

وی افزود:با گسترش شهرنشینی  ذائقه غذایی افراد تغییر یافته در حالیکه وظیفه وزارت بهداشت آگاهی رسانی در مورد تغذیه درست است و در طرح سلامت خانواده، مهم‌ترین بخش ارتقای سواد سلامت جامعه است که فرد نوع تغذیه خود را تغییر دهد و این امر  با همکاری مراقبین سلامت انجام می‌شود.

فرشیدی اظهار داشت: اگر متوسط نمک مصرفی خود را ۲۵ درصد کاهش دهیم آثار دراز مدت آن در کاهش بیماری‌ها آشکار می شود و  مواد غذایی حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر باعث ایجاد بیش از ۲۰۰ بیماری از اسهال گرفته تا سرطان‌ها می‌شود.

ثبت سه هزار و ۷۰۰ مورد مراجعه به مراکز درمانی ناشی از آلودگی آب و غذا 

معاون وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی گفت: چهار هزار مورد مراجعه به مراکز درمانی به دلیل بیماری در سال گذشته ثبت شده که سه هزار و ۷۰۰ مورد آن مرتبط به آب و غذا بوده است و برخی از آنها در خانه رخ داده است.

به گفته فرشیدی، در بحث استانداردهای غذایی مشکلاتی وجود دارد که علی رغم همه نظارت‌ها رخ می‌دهد، در این زمینه نیازمند فرهنگسازی بیشتری هستیم. از طرفی بحث خود کنترلی و خود اظهاری هم می‌تواند موثر باشد که بیش از ۲۷۵ دفتر خدمات سلامت در این زمینه می‌توانند نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۶۸ هزار کیلوگرم ماده غذایی در ایام نوروز توسط بازرسان بهداشتی  از عرضه خارج شدند، خاطرنشان کرد: برای رفع چالش‌ها نیازمند بکارگیری سیاست یکپارچه سازی هستیم و انتظار داریم پس از ابلاغ سند دانش بنیان امنیت غذایی بسیاری از چالش‌ها کم شود و سیستم‌های آزمایشگاهی ارتقا یابند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا