کسب و کار

هدف‌گذاری موسسه رازی برای تولید کیت با اولویت تشخیص بیماری‌های عفونی

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه بستر و آینده امیدبخش در حوزه تولید کیت های تشخیصی برای این مجموعه وجود دارد، گفت: باتوجه به ظرفیت ها و امکانات موجود در موسسه رازی، تولید کیت ها با اولویت تشخیص بیماری های عفونی به طور پیوسته در هدف گذاری های موسسه در سالیان گذشته بوده و به طور ویژه شعبه اراک در این امر پیشرو است.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ دکتر محمدمهدی رنجبر با اشاره به سخنرانی علمی که با موضوع “مروری بر روش های ساخت تجاری کیت الایزا در بیماری های ویروسی” در موسسه رازی برگزار شد، اظهار کرد: تحقیقات در حیطه ساخت کیت های الایزا موضوعی بسیار مهم در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها و همچنین کنترل کیفی واکسن ها و فرآورده بیولوژیک می باشد و فراتر از این مباحث، در ردیابی انواع داروها و هورمون ها و آنالیت ها مورد بررسی با منشاء گیاهی و غیر عفونی نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه تحقیق و توسعه کیت سازی در موسسه رازی پذیرای طرح های تحقیقاتی در این حوزه است، گفت:  موسسه رازی شعبه اراک نیز همزمان با سایر فعالیت ها، به صورت اختصاصی به این موضوع می پردازد،

عضو هیئت علمی موسسه رازی افزود: بحث تحقیقاتی و توسعه اولیه این کیت ها عموما در آزمایشگاه کیت سازی مرکز (کرج) انجام می شود و در ادامه، ساخت و تولید در مقیاس تجاری در موسسه رازی شعبه اراک صورت می پذیرد.

وی به تجربه ساخت کیت های متنوع با کاربرد تحقیقاتی و بعضا تجاری الایزا در این موسسه در طول سال های اخیر اشاره کرد و گفت: این کیت ها در طی پروژه های تحقیقاتی بر روی اجرام مختلف بیماری زا به صورت پژوهشی توسط محققان تهیه شده و به صورت داخلی مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر رنجبر اضافه کرد: البته در مقالات علمی نیز، نتایج آنها جهت بهره مندی سایر محققان به چاپ رسیده و همچنین برای چند مورد از این کیت ها اقدام به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه موسسه رازی تجربیات متنوعی در این زمینه داشته است، خاطرنشان کرد: با حمایت مسئولان موسسه، می توان آینده شکوفایی برای رازی در حوزه تولید این نوع کیت های تشخیصی متصور  شد و با توجه به ظرفیت های موجود در زمینه امکانات، سیستم پشتیبانی و نیروی انسانی، در انتظار پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه  هستیم که این امر با اولویت تولید کیت برای بیماری های عفونی، در بیماری تب برفکی در حال پیگیری است.

دکتر رنجبر در مورد سخنرانی علمی ارائه شده نیز اظهار کرد: در این جلسه تجربیات پژوهشی و تجاری گروه ساخت کیت الایزا با محوریت دکتر مدنی و همکاران ارائه شد. ساخت کیت الایزا می تواند نوید بخش استفاده موثر آن در بخش تشخیص، کنترل کیفی، تحقیق و توسعه موسسه باشد.

وی ادامه داد: این کیت ها می توانند با روش های مختلف بر حسب نوع ماده، ویروس، جرم عفونی و … و با استفاده از روش های مختلف توسعه پیدا کند که می تواند کیت الایزای غیرمستقیم، الایزای ساندویچ یا الایزای رقابتی باشد و هریک متالوژی متنوعی داشته باشند.

مسئول آزمایشگاه ویروس موسسه رازی خاطرنشان کرد: چگونگی و جزئیات استفاده از بافرها، آب مصرفی، کنجاله ها، پلیت و… نحوه آنالیز دیتاها، تهیه واکنش گرها و موازین آنها از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا