زندگی سالمکسب و کار

ریشه‌کنی فلج‌اطفال در کشور مرهون واکسن موسسه رازی است

رئیس آزمایشگاه ملی فلج اطفال ایران نقش موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را در ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال و نیز تامین سلامت کودکان کشور را بی بدیل عنوان کرد.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ دکتر شهره شاه محمودی در دومین پیش نشست بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس موسسه رازی با اشاره به ریشه کنی بیماری فلج اطفال در ایران با تولید واکسن های این موسسه، اظهار کرد: کشور ما هم در گذشته مانند تمامی کشورها، دچار رواج این بیماری شد و سالانه صدها کودک را دچار فلج دایمی می کرد، اما هم اکنون سال هاست که هیچ موردی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه  این ویروس دارای ۳ تیپ جداگانه بود، افزود: در سال ۱۳۴۰ واکسن فلج اطفال وارد بازار جهانی شد و تنها پس از چند سال موسسه رازی تولید واکسن را آغاز کرد و با تولید انحصاری این واکسن در کشور، موارد فلج اطفال بسیار کاهش پیدا کرد، به طوری که در حال حاضر به صفر رسیده است.

رئیس آزمایشگاه ملی فلج اطفال ایران آخرین مورد مشاهده و شناسایی ویروس وحشی پولیو در کشور توسط این آزمایشگاه را مربوط به دسامبر سال ۲۰۰۰ در فاضلاب کنارک (چابهار) عنوان کرد و گفت: آن مورد نیز وارداتی از کشور پاکستان بود و از آن زمان نیز هیچ موردی از فلج اطفال در کشور شناسایی نشد و این به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون و کیفیت واکسن موسسه رازی بود.

وی با اشاره به اینکه در این سالها چندین رکن در ریشه کنی یا حذف ویروس پولیو وحشی و تداوم آن نقش داشته اند، اضافه کرد: واکسیناسیون با واکسن زنده ضعیف شده خوراکی تولید موسسه رازی و واکسیناسیون توسط وزارت بهداشت، پایش موارد فلج شل حاد توسط وزارت بهداشت و نیز پایش آزمایشگاهی ویروس پولیو که توسط آزمایشگاه کشوری تشخیص فلج اطفال ایران انجام شده نقش مهمی در ریشه کنی فلج اطفال در کشور داشته اند.

دکتر شاه محمودی تصریح کرد: در تمامی این سال ها بخش بزرگی از سلامت کودکان سرزمین ما با واکسن های موسسه رازی تامین شده است، این در حالی است که ایران در همسایگی کشورهای پرخطر مانند پاکستان و افغانستان است که هنوز ویروس وحشی پولیو و همچنین پولیو ویروس مشتق از واکسن در آنها گردش دارد. بر این اساس ما همچنان نیازمند پشتیبانی موسسه رازی هستیم و قدردانیم که همواره واکسن مورد نیاز کشور را در دسترس قرار دادند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا