کسب و کار

روایت دوست و یار دیرین زنده‌یاد میرشمسی از تلاش و مجاهدت دانشمندان رازی

پروفسور عباس شفیعی، پیشکسوت و دانشمند صنعت واکسن سازی کشور گفت: تجهیز و نوسازی امکانات و دستگاه های موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، باید در اولویت مسئولان قرار گیرد و این، موضوعی بسیار حیاتی و لازم برای کشور است.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه رازی؛ در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد پروفسور میرشمسی که به “پدر واکسن ایران” مشهور است، پروفسور عباس شفیعی، به بیان خاطراتی از همکاری با پروفسور میرشمسی پرداخت و اظهار کرد: زنده یاد میرشمسی فردی بسیار سخت کوش و کاردان بود و از اطرافیان خود نیز انتظار داشت متعهدانه پای کار باشند.

وی گفت: زمانی که سالانه دو هزار و 500 نفر از جمعیت 20 میلیون نفری کشورمان بر اثر ابتلا به سرخک جان خود را از دست می دادند، به سفارش وزارت بهداشت و با توجه به گران بودن واکسن های وارداتی، با هدایت پروفسور میرشمسی، تیمی سه چهار نفره در موسسه تشکیل دادیم و پس از مدتی توانستیم واکسن سرخک را بسازیم. این واکسن در سال اول به میزان 200 هزار دز تولید و به کودکان تزریق شد که با توجه به نتایج بسیار مثبت واکسن و عدم گزارش حتی یک مورد فوتی، تولید آن در سال های بعد افزایش یافت و به عنوان واکسن اجباری وارد سبد واکسیناسیون کشور شد.

دکتر شفیعی با بیان این که، پس از موفقیت تیم دکتر میرشمسی و موسسه رازی در تولید واکسن سرخک، این بار وزارت بهداشت خواست تا واکسن فلج اطفال توسط موسسه رازی ساخته شود، یادآور شد: ما فرصت زیادی نداشتیم و دکتر میرشمسی 6 ماه فرصت داده بود تا با جمع آوری مقالات و مستندات علمی، ساخت واکسن فلج اطفال را آغاز کنیم. واکسنی که به مراتب سخت تر و با پیچیدگی های فراوان بود و نه تنها ایران که کشورهای مختلف درگیر همه گیری ویروس فلج اطفال بودند و کمبود واکسن وجود داشت.

وی ادامه داد: به طبع کشورهای سازنده نیز ما را رقیب خود می دیدند و حاضر نبودند دانش فنی ساخت واکسن را در اختیار ما بگذارند. این بار نیز به واسطه ارتباطات بین المللی دکتر میرشمسی، توانستیم با حضور در یکی از مراکز کشور روسیه، با مشقت و به سختی و مشروط به این که مراوده و ارتباطی با تیم سازنده نداشته باشیم و از پشت شیشه، به چگونگی ساخت این واکسن پی ببریم. اگرچه سوش در اختیار نداشتیم  و دکتر میرشمسی از طریق مکاتبه با رئیس سازمان بهداشت جهانی وقت و پیگیری های فراوان، اقدام و در نهایت سازمان بهداشت جهانی اعتراف کرد که ایران توانایی ساخت واکسن فلج اطفال را دارد.

پیشکسوت موسسه رازی، با بیان این که در سال 1352 واکسن فلج اطفال در موسسه رازی ساخته شد، تصریح کرد: به کمک این واکسن بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده است هر چند ویروس فلج اطفال در کشورهای همجوار، همچنان کودکان بسیاری را  درگیر می کند و لازم است مرزهای ایران واکسینه باشند.

پروفسور شفیعی، در ادامه تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که به کمک واکسن های داخلی که در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود، توانست سرخک و فلج اطفال را در کشور ریشه کن کند و این همه به لطف تلاش های مجدانه پروفسور میرشمسی برای دست یابی به دانش فنی ساخت این واکسن ها، به ثمر نشسته است.

رئیس اسبق بخش تحقیق و تولید واکسن های ویروسی پزشکی موسسه رازی، شرط تداوم موفقیت های کشورمان در ساخت انواع واکسن های مورد نیاز را، بازسازی زیرساخت ها و استفاده از تجهزات مدرن صنعت واکسن سازی در مراکزی مانند موسسه رازی عنوان و اظهار کرد: به رغم تحریم ها، اما تجهیز موسسه رازی به روزآمدترین فناوری های ساخت واکسن و بازسازی و نوسازی امکانات و دستگاه ها، باید در اولویت مسئولان قرار گیرد و این موضوعی بسیار حیاتی و لازم برای کشور است.

دکتر شفیعی یادآور شد: واکسن بیماری دیفتری نیز که در ایران کودکان زیادی را در جنگ جهانی  درگیر کرده بود، توسط پروفسور میرشمسی با همکاری دکتر رستگار و دکتر دلپی از دیگر محققان موسسه رازی، ساخته و بسیاری از مبتلایان به این بیماری از جمله من را درمان کرد.

همکار پروفسور میرشمسی در پروژه ساخت واکسن های مختلف پزشکی از جمله سرخک و فلج اطفال، یادآور شد: به واسطه اعتبار جهانی و ارتباطات بین المللی پروفسور میرشمسی، توانستیم به کمک کشور ژاپن، سوش هایی را برای ساخت واکسن تهیه کنیم و این کار سختی بود. زیرا کشورها حاضر نبودند سوش در اختیار کشوری دیگر قرار دهند و سوش هایی که به کمک ژاپنی ها تهیه کردیم به سویه AIK در دنیا معروف و شناخته شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا