پیشگیری و درمان

معرفی بیماری اشمالنبرگ و راه‌های پیشگیری از آن

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ضمن معرفی بیماری اشمالنبرگ و ضرورت توجه مسئولان به تولید واکسن این بیماری، گفت: این بیماری موجب تلفات در دام ها می شود و در حال حاضر سلاحی برای مواجهه با این ویروس برای دامدار در کشور وجود ندارد.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط‌عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی؛ محسن لطفی در سخنرانی علمی با موضوع «معرفی بیماری اشمالنبرگ و راه های پیشگیری از آن» با اشاره به آربوویروس ها به عنوان دسته ای از ویروس ها که توسط حشرات و کنه ها منتقل می شوند، اظهار کرد:
‎ ویروس اشمالنبرگ که در این دسته قرار دارد، نخستین بار در سال 2011 در کشور آلمان جداسازی شد و بر اساس گزارشات تا سال 2019 سراسر اروپا درگیر این بیماری شدند.
‎وی افزود: این ویروس حتی در شرق آسیا، چین، پاکستان و کشوورهای همسایه نیز مشاهده شده و نشان می دهد این دسته از ویروس ها به راحتی می توانند در منطقه انتشار یافته و مشکلات زیادی را ایجاد کنند.

‎دانشیار موسسه رازی خاطرنشان کرد: این بیماری می‌تواند منجر به تلفات دام ها و خسارات اقتصادی به دامداران شود.‎وی با اشاره به اینکه گزارشات غیررسمی از وجود این ویروس در نواحی شمالی کشور، استان گلستان و همچنین استان خوزستان اعلام شده، گفت: این ویروس در موسسه رازی جداسازی شده اما متاسفانه هیچ واکنشی از سیستم های نظارتی سازمان دامپزشکی و حتی موسسات مادری که می توانند مضرات این ویروس را بیان کنند و کشور را نسبت به این ویروس بیمه کنند، اعلام نشده است.‎عضو هیئت علمی موسسه رازی واکسن را به عنوان ابزار دفاعی عنوان کرد که می‌تواند در اختیار دامدار قرار  گیرد تا بتواند با استفاده از آن، دام های خود را از ابتلا به بیماری بیمه کند.

‎وی با تاکید بر لزوم توجه به این نوع ویروس ها در کشور افزود: باید با ایجاد دپارتمان ویژه رسیدگی به این ویروس ها، پایش و کنترل این دسته از ویروس ها انجام شود.

‎لطفی در ادامه به اشاره به اینکه مهمترین ویروسی که در کشور در حال گردش است، عامل بیماری تب کریمه کونگو است، تصریح کرد: این بیماری سالانه حدود 200 تا 300 نفر مرگ و میر در کشور به دنبال دارد و تاکنون واکسن و درمانی برای آن معرفی نشده است که البته مرجع بررسی و رسیدگی به آن انستیتو پاستور ایران است.

‎وی انتقال این بیماری را از طریق حشرات اعلام کرد و گفت: به طور معمول دامپزشکان و دامداران با گزش توسط کنه به این بیماری مبتلا می شوند.

‎لطفی به بیماری زئونوز دیگری که به صورت غیررسمی در جنوب کشور گزارش شده اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط مساعد شده برای رشد حشرات در دنیا، این بیماری می تواند از طریق حشرات به راحتی منتقل شود و در این صورت طوفانی از ویروس ایجاد می‌شود؛ در این راستا توجه ویژه به این موضوع امری ضروری است تا اقدامات و مطالعات لازم برای جلوگیری از شیوع این ویروس صورت گیرد که از جمله آن می تواند اقدام جهت کنترل حشرات در کشور باشد.

‎وی تولید واکسن را نیز یکی دیگر از راه های مهم کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شرکت های خارجی نسبت به تولید این واکسن ها اقدام کرده اند و دامدار امکان استفاده از این واکسن ها را جهت جلوگیری از تلفات دارد، اما این واکسن ها در ایران وجود ندارد و دامدار به نوعی بی دفاع است.

‎دانشیار موسسه رازی تصریح کرد: گزارش هایی از تلفات و مشکلات جسمانی دام ها بر اثر بیماری اشمالنبرگ به گوش می رسد و لازم است در این راستا در کشور تولید واکسن به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه انجام شود.

‎وی با تاکید بر لزوم اقدام در خصوص ارزیابی ریسک و مواجهه با خطرات خاطرنشان کرد: ضرورت استفاده از این واکسن باید بیان شود و با آینده نگری، شرایط را برای جلوگیری از شیوع بیماری ها فراهم کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا