زندگی سالمکسب و کار

گرامیداشت یاد و خاطره “پدر واکسن ایران” بر سر مزار این دانشمند بلند آوازه

تنی چند از معاونان و مدیران موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در سالروز درگذشت زنده یاد پروفسور سیدحسین میرشمسی، ضمن حضور در بهشت زهرای تهران، یاد و خاطره “پدر واکسن ایران” را گرامی داشتند.

به گزارش دیده بان سلامتی و به نقل از روابط عمومی موسسه رازی؛ جمعی از معاونان، مدیران و کارکنان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی،  به مناسبت گرامیداشت سالروز درگذشت زنده یاد پروفسور سید حسین میرشمسی، پدر واکسن ایران و رئیس اسبق بخش تحقیق و تولید واکسن های ویروسی پزشکی موسسه رازی با حضور در بهشت زهرای تهران، یاد و خاطره این استاد شهیر را گرامی داشته و به وی ادای احترام کردند.

مرتضی اکبریان، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست موسسه رازی در حاشیه این برنامه، با اشاره به پیشینه درخشان موسسه رازی اظهار کرد: این مجموعه ملی طی نزدیک به یک قرن فعالیت، دانشمندان و محققان گرانقدری را پرورش داده که هر کدام با تلاشی خالصانه و ارائه خدماتی شایان به ایران و جهان،  منشاء اثر و افتخار موسسه رازی و کشور بوده اند.

وی گفت: در آستانه صدمین سالگرد تاسیس موسسه رازی، تکریم بزرگان و پیشینیان این موسسه و گرامیداشت یاد و خاطره آن ها، از برنامه های در دست اقدام است که در همین راستا، به مناسبت سالروز درگذشت پروفسور میرشمسی بر مزار وی گردهم آمدیم تا به قدر بضاعت اندک خودمان به این انسان دانشمند ادای احترام کنیم.

مدیر حوزه ریاست موسسه رازی، همچنین از اجرای برنامه هایی مبنی بر تکریم و تجلیل از دانشمندان و پیشکسوتان در قید حیات خبر داد و افزود: در ادامه برنامه های پاسداشت صدسالگی موسسه رازی، در نظر است از مفاخر و بزرگانی که سال های متمادی در این مجموعه مشغول به خدمت بوده و در نتیجه تلاش و تحقیقات آن ها، شاهد رشد و بالندگی موسسه بزرگ رازی هستیم، به فراخور تقویم زمانبندی، تجلیل و قدردانی شود.

گفتنی است، زنده یاد پروفسور میرشمسی، از محققان برجسته موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، از بنیان گذاران بیوتکنولوژی و از چهره‌های ماندگار علمی كشور بود كه به واسطه ساخت واكسن‌های متعدد كه به نجات جان ميليون‌ها انسان در كشورهای مختلف دنيا منجر شد، نامش در عرصه بهداشت جهانی ماندگار شده است.

استاد ميرشمسی، بنيانگذار توليد واکسن به خصوص واکسن‌های پزشکی در موسسه رازی بود و به همين علت از ايشان به عنوان «پدر واكسن ايران» ياد می ‌شود.

 دکتر میرشمسی،  از اواسط سال ۱۳۴۸  به تولید واکسن ضد سرخک در موسسه رازی پرداخت و از سال ۱۳۵۲ پژوهش در زمینه تولید واکسن ضد فلج اطفال را نیز آغاز نمود، بطوری که تولید انبوه این واکسن نیز به فهرست واکسن‌های تهیه شده در این موسسه افزوده شد.دکتر میرشمسی  در سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶ موفق به تولید دو واکسن جدید ضد اوریون و ضد سرخجه نیز در این موسسه شد.

 همكاری با موسسه واكسن سازی پيونگ يانگ به عنوان مشاور يونيسف، گذراندن دوره تهيه واكسن ضد سرخك در دانشگاه بايلور امريكا، تدريس ويروس شناسی عمومی به عنوان استاد مدعو دانشكده دام پزشكی دانشگاه تهران، عضويت پيوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ايران و فرهنگستان علوم جهان سوم و دريافت جايزه دوم پژوهش جشنواره خوارزمی از جمله سوابق و تلاش‌های علمی استاد است.

وی مولف 112 مقاله علمی تخصصی به زبان های فرانسه و انگليسی و آثار علمی متعدد از جمله كتاب‌های ويروس شناسی و اصول ايمنی شناسی ( جايزه بهترين كتاب سال) و پيشگيری و درمان با واكسن و سرم است.

او در طول دوره کاری خود بارها به عنوان نماینده و مشاور سازمان جهانی بهداشت مسئولیت مشاوره یا راه اندازی را در مراکز تولید واکسن کشورهای مختلف عهده دار بود.

وی، در سال ۱۹۶۲ به نمایندگی از طرف سازمان جهانی بهداشت، مرکز تولید واکسن کشور اردن را تاسیس کرد.

ایشان از سال ۱۹۷۰ نیز به عنوان نماینده سازمان جهانی بهداشت در منطقه خاورمیانه و خاور نزدیک در کمیته استانداردهای بیولوژیک وابسته به این سازمان فعالیت کرد.

زنده یاد پروفسور میرشمسی، همچنین به  عضویت آکادمی علوم نیویورک و مجمع بین‌المللی زیست‌شاسان درآمد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا